Organisationsudvikling
Er din organisation gearet til at gøre drømmen til virkelighed?

Vigtigt at I løber i samme retning

 

At udvikle organisationen handler hos Focused Mindset om, at få jeres medarbejdere til at være medspillere til at opnå det mål, den drøm virksomheden har og tror på. At de tror på den drøm virksomheden har, og at de brænder for at bidrage og understøtte virksomhedens mål. Simpelthen fordi de kan se HVORFOR lige præcis deres arbejde og bidrag gør en forskel.

 

Det handler overordnet set om stærk menneskelig kommunikation og differentieret ledelse. Og helt enkelt om at virksomhedens ledere bliver dygtigere til at få det fulde potentiale ud af den enkelte. Vi performer alle bedst, når vi er den bedste udgave af os selv.

 

Den digitale tidsalder har skabt et højhastighedstempo, der kræver, at vi som ledere må slippe en del af kontrollen. Gør vi ikke det bliver vi flaskehalse, da mange beslutninger kræver hurtigere svar. Vi skal, derfor som organisation, være dygtige til at skabe den forretningsbane og de rammer, som gør, at vores medarbejdere er i stand til at træffe de rigtige beslutninger, som er i overensstemmelse med det overordnede mål.

 

Hvor tydelig er jeres forretningsbane og har jeres medarbejdere samme oplevelse af denne tydelighed?

 

Agil ledelse er fremtiden

 

Når vi slipper kontrollen, kræver det en anden tilgang til ledelse. En væsentlig mere agil ledelsesform.

Betyder det så vi bliver mere laissez-faire. Nej, det gør det ikke. Men vores mindset omkring vores organisation vil være anderledes og drevet på en anden måde.

 

Vi skal se mulighederne i den digitale tidsalder, som ligger i de menneskelige egenskaber som systemer og robotter endnu ikke kan overtage. Det er evnen til at drage omsorg, at være kreativ, følge sin intuition, udvise empati og forhandlingsevne. Det er her I som virksomhed, særligt inden for brancher med en stor menneskelig relation, kan differentiere jer. Det kan I, hvis I og jeres organisation er gearet til at kunne håndtere den individuelle ledelsesform, der tager udgangspunkt i mennesket og ikke kun leder ud fra  KPIér.

 

Det hastige tempo gør, at vi som virksomhed skal kunne tilpasse os hurtigere. Flere og flere ledere har været på kursus i forandringsledelse. Men hvorfor ikke gøre denne forandring til en del af jeres faste kultur, af jeres værdisæt og af måden I dagligt arbejder på. Så en forandring er en naturlig del af hverdagen og ikke blot et projekt, der foregår i en eller anden afdeling. 

 

Oftest er det ikke det digitale og det teknologiske, der begrænser virksomheden. Det er den kultur, de evner, den adfærd og den vilje virksomheden har med sig i bagagen. Du har som virksomhed muligheden for at gøre det anderledes, hvis du vil!

 

Fokus på proces og udvikling

 

Vi tror på, at organisationer skal indbygge forandringer som en del af virksomhedens kultur, historie og værdier. Simpelthen fordi det er nødvendig for dens overlevelse. Hvordan gør vi det?

 

Det gør vi ved at sætte fokus på processen og udviklingen frem for målet. For vejen til målet kan ændre sig mange gange undervejs, men hvis vi hele tiden bliver bedre i processen og udviklingen af målet, så bliver resultatet også derefter. 

 

Sportens verden leverer det gode eksempel. Der er faktisk en grund til at elitesvømmere ikke fokuserer på tid (resultatet), men på hele tiden at øve teknikken, når de træner. For jo bedre teknikken (processen, udviklingen) er, jo bedre bliver tiden (resultatet).

 

Spil dig stærk ved andres hjælp

 

Vi kan som virksomhed lære meget af de andre brancher, som vi har omkring os. Særligt i sportens- og den kulturelle verden er man vant til at spille på en bane eller en scene, som er meget omskiftelig. Hele tiden skal der findes på nyt og nye metoder, noget der er anderledes, men stadig så kendt at man ikke mister sine rødder.

 

Det samme skal organisationerne. I skal kende jeres kerneværdier, jeres rødder, men samtidig være i stand til at tilpasse, forandre og ændre uden det skubber til kernen og trygheden ved at være ansat i virksomheden. I skal skabe en tryg forretningsbane, som jeres medarbejdere kan udvikle og performe på.

 

 

En organisatorisk tilstandsrapport

 

Når vi i Focused Mindset arbejder med organisationer, så kan det være konkrete udfordringer vi hjælper med at løse. Hvis opgaven ikke er konkret fra start, så anbefaler vi, at vi begynder med en organisatorisk tilstandsrapport. Vi tager temperaturen på din virksomhed.

 

Vi skaber et nødvendigt overblik og skitserer de områder, vi vil anbefale I sætter fokus på.  

Ofte viser det sig, at der en uoverensstemmelse mellem det direktionen og ledergruppen mener er fokusområder, og det medarbejderne oplever som fokusområder. Som regel viser det sig, at det er et dybere bagvedliggende element, der skal have fokus. 

 

Et eksempel: En ledergruppe ønsker at sætte fokus på det tværfagligt samarbejde. Men medarbejdere beskriver det som manglende indsigt i andre afdelinger og kendskab til kollegaer, så derfor kan de ikke give opgaven videre. Her kunne emnet være tillid og ansvar. For ofte er medarbejderne ikke trygge ved at give deres sager videre. De er bekymrede for hvordan opgaven løses, og det skaber en barriere for det tværfaglige samarbejde. 

 

Det betyder, at lige meget hvor mange skemaer og målinger ledergruppen udarbejder, så bliver det aldrig rigtig godt og det presses igennem med øget modstand fra medarbejderne.

Ved at løse det bagvedliggende vil I hurtigere og med øget arbejdsglæde kunne se, at tværfagligt samarbejde ikke var udfordringen, men når der opleves grundlæggende tillid og ansvarlighed for opgaven, så vil man gerne bidrage til det tværfaglige samarbejde.

 

Ud fra den organisatoriske tilstandsrapport udarbejder vi en plan for en proces, der flytter organisationen.

Vi udarbejder en fremtidig handlingsplan, der er omsættelig i jeres hverdag, så I selv kan drive det efter endt proces. Det sikrer, at I får en reel værdi for den tid, energi og de omkostninger som I har investeret.

Top
Thrane.nu